آموزش رد کردن لیست مالیات حقوق در سامانه مالیاتی
آموزش رد کردن لیست مالیات حقوق در سامانه مالیاتی به صورت تصویری در این مقاله به شما ارائه می شود. برای آموزش ارسال مالیات حقوق 1402 به بعد، لازم است از طریق سازمان امور مالیاتی اقدام کنید. این کار عموما توسط کارفرما و به صورت ماهیانه انجام خواهد شد.
لیست مالیات حقوق چیست؟
آموزش رد کردن لیست مالیات حقوق در سامانه مالیاتی، یکی از توانایی های مهمی است که هر کارفرمایی می بایست بر آن مسلط باشد. مالیات حقوق، یکی از انواع مالیات های مستقیمی است که به عنوان یک تکلیف می بایست توسط کارفرما از حقوق پرسنل کسر شده و به اداره مالیات ارائه گردد. این کار با ارائه لیست مالیاتی حقوقی انجام می گیرد که محتوای آن شامل اطلاعات هریک از کارکنان شرکت است.
با توجه به این قانون، در صورتی که حقوق پرسنل بیشتر از مقدار تعیین شده در ماده 84 – 86 قانون مالیات های مستقیم باشد، می بایست با نسبت ضرایب خاصی، مالیات آن پرداخت شود. در صورتی که این افراد تحت یک مجموعه یا شرکت فعالیت می کنند، کسر مالیات و ارائه آن به سازمان امور مالیاتی بر عهده کارفرما است. به همین خاطر آموزش مراحل ارسال لیست مالیات حقوق به دارایی برای کارفرمایان الزامی خواهد بود.
ارسال لیست مالیات حقوق به صورت ماهیانه انجام می شود و در صورت عدم ارائه آن، کارفرما جریمه خواهد شد. حداکثر مهلت زمانی برای انجام چنین کاری، 30 روز پس از محاسبات و کسر مالیات می باشد. اطلاعات درج شده در این لیست شامل نام و نام خانوادگی، کد پرسنلی، مزایای مشمول مالیات و مالیات قابل پرداخت هستند.
آموزش رد کردن لیست مالیات حقوق در سامانه مالیاتی
شما می توانید برای آموزش رد کردن لیست مالیات حقوق در سامانه مالیاتی، این کار را به 2 روش انجام دهید. روش اول، ارسال فایل نرم افزار Salary در سامانه تسلیم مالیات حقوق می باشد. با این حال، اگر قصد دارید این کار را به صورت الکترونیکی انجام دهید، مراحل زیر را دنبال نمایید.
آموزش ارسال لیست مالیات حقوق به صورت آنلاین
- مرحله اول: در اولین قدم برای ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد، وارد سایت سازمان امور مالیاتی شده و به سامانه “فهرست مالیات حقوق الکترونیکی” مراجعه کنید.
- مرحله دوم: حال می بایست به سامانه جدید “تسلیم لیست حقوق کارکنان” مراجعه نمایید که در این لینک آن را مشاهده خواهید کرد.
- مرحله سوم: حال نام کاربری و رمز عبور خود را برای ورود به این سامانه وارد کنید. این اطلاعات پس از ثبت شرکت در سازمان امور مالیاتی، می بایست به صورت محرمانه برای شرکت ها ارسال گردد.
- مرحله چهارم: در قدم بعدی، لازم است تا یک فهرست حقوق جدید را از منوی “فهرست حقوق” با انتخاب گزینه “فهرست حقوق جدید”، انتخاب کنید.
- مرحله پنجم: در لیست ایجاد شده، لازم است اطلاعات مختلفی را ثبت کنید. چند مورد مهم در این بخش وجود دارند که می بایست به آن توجه کنید. نام حوزه مالیاتی که به طور پیش فرض است را انتخاب نمایید. حال نوع لیست را تعیین کنید. در صورتی که برای اولین بار است که در آن ماه، لیستی را ثبت می نمایید، گزینه اصلی را انتخاب کنید اما در صورتی که اشتباهاتی را که در فایل قبلی ارسال شده اصلاح می کنید، گزینه الحاقی را انتخاب کنید. گزینه اصلاحی زمانی به کار می رود که فایل قبلی که ارسال کردید، نهایی شده و به طور کل اشتباه است. در این حالت، سازمان امور مالیاتی، فایل جدید را جایگزین فایل قبلی که باطل می کند، در نظر خواهد گرفت.
- مرحله ششم: در قدم بعدی، لازم است به منو رفته و گزینه “فهرست لیست ها” را انتخاب کنید که در آن فهرستی از لیست های حقوق مودی را به شما نمایش خواهد داد. به لیست موردنظر نگاه کرده و در صورتی که اطلاعات آن صحیح است، آن را تایید کنید. در غیر اینصورت، اصلاحات را در آن انجام دهید.
نکته: در آموزش رد کردن لیست مالیات حقوق در سامانه مالیاتی به این نکته توجه کنید که در صورت تایید نهایی اطلاعات، امکان ویرایش و اصلاح نخواهید داشت.
آموزش رد کردن لیست مالیات حقوق در سامانه مالیاتی برای یک حقوق بگیر جدید
ممکن است در مجموعه شما، یک نیروی جدید برای استخدام وارد شده باشد. در این صورت، مالیات حقوق این فرد بعد از ثبت فرد جدید ارائه می شود. در این حالت:
- ابتدا فرد را به عنوان یک حقوق بگیر جدید در سامانه اضافه کنید. با وارد کردن اطلاعات هویتی حقوق بگیر، بر روی گزینه ثبت کلیک کنید.
- اطلاعات هویتی شامل نام، ملیت، اطلاعات بیمه ای، نوع پرداختی و غیره خواهد بود.
برای رد کردن لیست مالیات حقوق در سامانه مالیاتی برای افراد جدید، تنها یک مرحله برای ثبت اطلاعات این افراد اضافه می شود.
اگر به موضوع مالیات علاقه دارید حتما یادداشت مالیات در ایران را بخوانید.
دیدگاهتان را بنویسید