منظور از اصول و مفروضات حسابداری چیست؟
اصول و مفروضات حسابداری چیست؟ یکی از چارچوب هایی که هر حسابدار و حسابرس باید در این بخش بداند، یک سری قوانین و اصولی است که باید به عنوان بخشی از کار حسابداری درنظر گرفته شده و رعایت شوند. در این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم. سپس به صورت اجمالی برخی از مهم ترین آنها را توضیح می دهیم.
منظور از اصول و مفروضات حسابداری چیست؟
امروزه در بسیاری از حرفههای مختلف شاهد وضع دستورات و قواعد ثابتی هستیم که از طریق آن برای ارائه یک سری خدمات اقدام میشود. شما می توانید مشابه اینگونه دستورالعمل ها و قواعد را نیز در رشته حسابداری، مدیریت مالی، امور مالیاتی و حسابرسی مشاهده کنید که به آن اصول و مفروضات حسابداری می گویند. اگر بخواهیم به صورت جداگانه هرکدام از این قسمت ها را تعریف کنیم می توان گفت:
مفهوم اصول و مفروضات حسابداری
- مفروضات حسابداری: به مجموعه فرضیاتی که اساس و پایه جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ثبت اطلاعات مالی هستند و می توانند منجر به شفافیت مالی و نیز قابلیت مقایسه پذیری گزارشات مالی شوند، مفروضات حسابداری می گویند. در این حالت شما می توانید از آنها به عنوان یک مبنا برای تهیه و تنظیم صورت های مالی استفاده کنید.
- اصول حسابداری: دیگر دستورالعمل هایی که برای افزایش شفافیت و قابلیت مقایسه پذیری گزارشات مالی در یک مجموعه یا سایر مجموعه ها وضع شده اند، اصول حسابداری گفته می شود.
در کل راجع به اصول انجام این کار می توان به 8 مورد اشاره نمود. 5 مورد اول مربوط به مفروضات و 4 مورد دیگر مربوط به اصول حسابداری است. این ها عبارتند از:
- فرض تفکیک شخصیت.
- فرض استمرار یا تداوم فعالیت.
- فرض دوره مالی.
- فرض واحد اندازه گیری.
- فرض تعهدی.
- اصل افشای کامل.
- اصل بهای تمام شده تاریخی.
- اصل تطابق درآمد با هزینه.
- اصل تحقق درآمد.
در ادامه همراه ما باشید تا به صورت خلاصه راجع به هرکدام از این موارد به صورت اجمالی صحبت کنیم.
آشنایی با برخی از مهم ترین موارد اصول و مفروضات حسابداری
در بخش قبل به صورت اجمالی و سر تیتروار به 8 مورد از اصول انجام این کار اشاره کردیم. حال در مورد توضیحاتی که می توان در مورد مهم ترین آنها بیان کرد باید گفت:
- اصل افشای کامل: یکی از اصول بسیار مهم حسابداری، اصل افشای آن است. در چنین حالتی ارائه اطلاعات کامل اقتصادی، اسناد، صورت های مالی و غیره می توانند شما را در زمره مودیان کم ریسک قرار داده و هزینه های رسیدگی و جرایم را کمتر یا برطرف کند.
- اصل تحقق درآمد: درآمد در این حالت زمانی تحقق می یابد که شناسایی شده باشد. شما می توانید زمانی درآمد را شناسایی و ثبت کنید که مبادله با داد و ستد انجام شده و مبلغ به همراه زمان دریافت درآمد قابل تعیین باشد. همچنین فرآیند کسب درآمد به صورت نقدی یا اعتباری انجام شده باشد.
- فرض دوره مالی: یکی از موارد مهم دیگر در میان اصول و مفروضات حسابداری، فرض دوره مالی است. معمولا برای بررسی وضعیت مالی می بایست طول دوره های رسیدگی به حساب آنها را به دوره های مساوی تقسیم کرد. به این زمان بندی، دوره حسابداری گفته شده و می تواند به صورت 3 ماهه، 6 ماهه تا 1 ساله باشد. به دوره های مالی 1 ساله، سال مالی نیز می گویند که از اصطلاحات رایج در مالیات و فرآیند حسابرسی می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید