بهایابی چیست؟ + فاکتورهای مهم آن
بهایابی چیست؟ به مجموعه کارهایی که انجام میشوند تا قیمتی مناسب و واقعی بر روی کالا گذاشته شود، بهایابی میگویند. فرآیند بهایابی به خصوص در حوزههای پر رقابت و یا زمانی که قصد فروش بیشتر یا کسب سهم بازار را دارید، بسیار مهم خواهد بود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این موضوع صحبت کنیم.
بهایابی چیست؟
یکی از مفاهیم مهمی که در حسابداری صنعتی یافت میشود، بهایابی است که میخواهیم در این مقاله به صورت اجمالی راجع به آن صحبت کنیم. همانطور که میدانید، یکی از اصول مهم در تولید یک کالا یا ارائه خدمات و سپس عرضه آن، قیمت گذاری است. به طوری که علاوه بر پوشش هزینههای ساخت، شامل هزینههای جانبی مانند استهلاک تجهیزات، حقوق نیروی کار و حاشیه سود و غیره نیز باشد. اولین بخش از قیمت گذاری هر کالایی، تعیین مقدار هزینه صرف شده برای ساخت آن است. در این قسمت، مبحث بهایابی مطرح میشود که تعیین آن بسیار مهم خواهد بود.
بهایابی چیست؟ به فرآیندی که در آن، هزینه تمام شده هر محصول یا خدمات تعیین میشوند، بهایابی میگویند. در این بخش شما باید به عنوان یک کارشناس مالی، منابع صرف شده در بودجه برای ارائه این محصول یا خدمات را در نظر بگیرید. هدف مهمی که از مبحث بهایابی مدنظر ما است، تعیین بهای تمام شده برای یک محصول میباشد که این موضوع هم در حسابداری، جذب سرمایه گذاری و رقابت با دیگر محصولات مشابه، بسیار مهم است.
دلایل اهمیت بهایابی چیست؟
حال که فهمیدیم بهایابی چیست؟، بد نیست با اهمیت آن نیز آشنا شویم. در این خصوص میتوان گفت:
- رقابت پذیری: یکی از جنبههای بسیار مهم بهایابی با دانستن هزینههای تولید محصول، رقابت پذیری با دیگر محصولات است. شما میتوانید با قیمت گذاری رقابتی، فروش بیشتری را تجربه کنید.
- بودجه بندی: اطلاعات بدست آمده از فرآیند بهایابی به شما کمک میکند تا بودجه خود را به نسبتهای صحیح تقسیم کنید. این امر در مدیریت مالی بودجه مفید خواهد بود.
- کنترل دقیق هزینهها: یکی دیگر از نقاط قوت و اهمیت مبحث بهایابی، تعیین دقیق هزینه ها در بخشهای جزئیتر تولید محصول یا ارائه خدمات میباشد. برخی از این اطلاعات باید در گزارش های فاندامنتال بورس و برای سرمایه گذاران ارائه شوند. در این حالت میتوانید زمینههای ناکارآمدی یا هدر رفت بودجه را شناسایی کرده و بهره وری را در تولید محصول یا ارائه خدمات در راستای کاهش هزینه تمام شده، افزایش دهید.
فاکتورهای مهم در سیستم های بهایابی چیست؟
فاکتورهای در نظر گرفته شده در فرآیند بهایابی چیست؟ چه عواملی در این بخش در نظر گرفته میشوند تا قیمت نهایی مشخص شود؟ در این خصوص میتوان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:
- هزینههای مستقیم: مخارجی هستند که بدون آنها نمیتوانید برای تولید محصولات یا ارائه خدمات اقدام کنید. این هزینهها شامل مواد اولیه که برای تولید یا ارائه خدمات نیاز میشوند و نیز دستمزد نیروی انسانی میشود.
- هزینههای غیر مستقیم: مورد مهم دیگری که هر کارشناس مالی باید به آن توجه کند، مخارجی است که به صورت غیر مستقیم بر قیمت کالا اثر میگذارند. مثلا میتوان به هزینههای سربار تولید و مخارج امور اداری یا مالیات فروش اشاره کرد. اگر بخواهیم در این بخش چند مثال دیگر هم بزنیم میتوان گفت: هزینههای برق، آب، نگهداری و تعمیر قطعات.
- هزینههای توزیع و فروش: بدیهی است که بخشی از هزینههای ناشی از ارائه خدمات یا عرضه محصولات، مربوط به توزیع آنها میشود. از آنجایی که فرآیند جابهجایی کالا در حجم بالا انجام میگردد، این هزینه باید به ازای مجموعهای از کالاها در نظر گرفته شود.
- استهلاک: مورد دیگر از هزینههای غیر مستقیم که باید جداگانه بیان شود، استهلاک کالا میباشد. این مورد بیشتر برای ابزارها و تجهیزاتی است که از آنها استفاده میکنید.
- هزینههای جانبی یا محیط زیستی: در برخی کشورها، قوانین سخت گیرانهای در بخش محیط زیست یا غیره وجود دارند. در نتیجه شما باید نسبت به کالاهای خود، هزینههای دیگری را برای آنها نیز در نظر بگیرید.
شما کاربران میتوانید برای مطالعه مقالات بیشتر در زمینههای حسابرسی، حسابداری صنعتی و عمومی، قوانین اداره کار یا تامین اجتماعی، بلاگ مربی حسابداری را دنبال کنید.
دیدگاهتان را بنویسید