روش ثبت حسابداری سند حقوق
ثبت حسابداری سند حقوق چگونه انجام می شود؟ یکی از موضوعات مهم در حسابداری بازار کار برای کنترل و مدیریت مالی، ثبت سند حقوق است. این کار در 2 مرحله صورت خواهد گرفت که در این مقاله به صورت اجمالی راجع به آن بحث می کنیم.
سند حقوق در حسابداری چیست؟
یکی از موضوعاتی که در حسابداری بازار کار می توان به آن پرداخت، ثبت حسابداری سند حقوق است که در همه شرکت ها و سازمان ها صورت می گیرد. حقوق و دستمزد مطابق با قانون کار، آن مبلغی است که در مقابل کاری پرداخت می شود. در کل پرداختی به کارمندان اداری که به صورت ماهیانه انجام می گردد، حقوق و پرداختی به کارگران (چه ماهر یا ساده) دستمزد نام دارد که می تواند براساس روز یا ماه یا مقدار تولید انجام گردد.
از آنجایی که حقوق یکی از مهم ترین اجزای هر قرارداد کاری است، باید در حسابداری به منظور حسابرسی هم در بخش بیمه، مالیات و انجام تعهدات قرارداد ثبت گردد. از دیگر دلایل انجام این کار می توان گفت:
- افزایش دقت و شفافیت که در بخش مالی صورت می گیرد.
- پایبندی به قوانین کار و مالیات.
- ثبت اسناد برای پیگیری حقوقی، اثبات تراکنش های مالی به خصوص برای بررسی های مالیاتی.
- گزارشگری مالی و ثبت دقیق هزینه ها.
- جلوگیری از کلاهبرداری، مدیریت مالی و فساد داخلی.
حال با این مقدمه در ادامه با ما همراه باشید تا به روش ثبت حسابداری سند حقوق بپردازیم.
ثبت حسابداری سند حقوق چگونه است؟
روش ثبت حسابداری سند حقوق چگونه است؟ در این خصوص ابتدا باید بدانید که این کار در 2 سند انجام می شود که به شرح زیر هستند:
ثبت سند شناسایی هزینه حقوق و دستمزد
این کار توسط حسابداران در پایان هر ماه انجام می شود. از جمله اطلاعات قابل ثبت در این بخش می توان گفت:
بدهکار | بستانکار |
هزینه حقوق پایه | حقوق و دستمزد پرداختنی |
هزینه حق مسکن | مالیات بر حقوق پرداختنی |
بیمه سهم کارفرما | حق بیمه تامین اجتماعی پرداختنی |
بیمه بیکاری |
برای ثبت این اطلاعات می بایست مراحل زیر را طی کنید:
- اطلاعات کارکرد شامل کارکرد (تعداد روز)، دستمزد روزانه، پایه سنوات، حق مسکن، بن کارگری، حق اولاد، حق ماموریت و اضافه کاری محاسبه شوند. (تمامی موارد به صورت بدهکار هستند)
- محاسبه هزینه حقوق پایه که با فرمول زیر انجام می شود:
(حقوق و دستمزد روزانه + پایه سنوات روزانه) ضرب در تعداد روزهای کارکرد
- حال باید میزان مالیات و مقدار پرداختی بیمه ها مانند تامین اجتماعی محاسبه شود.
- در انتها مطابق با جدولی که ذکر شد، هزینه ها و پرداختنی ها بدهکار و بستانکار ثبت می شوند.
ثبت سند پرداخت حقوق و دستمزد
در مرحله بعدی ثبت حسابداری سند حقوق، زمانی که کل یا بخشی از حقوق پرسنل پرداخت شود، باید یک سند پرداختی ثبت گردد. در این حالت مراحل زیر را طی کنید:
- زمانی که حقوق پرداختنی به کارمند ارائه می گردد، حساب حقوق و دستمزد پرداختنی فرد مقابل بدهکار می گردد.
- در ادامه بخش قبل، حساب موجودی نقد و بانک که پرداخت از آن انجام شده است، بستانکار می شود.
نکات ثبت سند حقوق
برخی از نکات در روند ثبت حسابداری سند حقوق عبارتند از:
- مهم است که حسابدار با آخرین بخشنامه های قانون کار آشنا باشد.
- سند حقوق و دستمزد به همراه پیوست های مربوط مانند لیست الکترونیکی بیمه، لیست محاسباتی حقوق و دستمزد و غیره در یک سند مجزا ثبت گردد.
- الزاما تاریخ شناسایی هزینه حقوق و پرداخت آن یکسان نیست.
- ثبت سند شناسایی در پایان هر ماه ضروری بوده اما پرداخت می تواند در هر زمانی صورت گیرد.
- ثبت موارد مساعده در حساب “سایر حساب های دریافتنی – مساعده کارکنان” انجام میگردد.
در صورتی که نیاز به خدمات مالی دارید میتوانید از سایت دیگر ما یعنی حسابگاه کمک بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید