شورای عالی اسلامی کار چیست؟ + وظایف آن
شورای عالی اسلامی کار یکی از نهادهایی است که برای حفظ منافع کارگران و کارفرمایان از نمایندگان دو طرف تشکیل شده است. در این مقاله می خواهیم به صورت مختصر راجع به این موضوع صحبت کنیم و کمی را وظایف این شورا که نقش پر رنگی در تعیین حقوق دارد بپردازیم.
شورای عالی اسلامی کار چیست؟
همانطور که بیمه تامین اجتماعی، حقوق و مزایای قانون کار حق کارگران است، برای تامین این حقوق می بایست از طریق شوراها و با هماهنگی کارفرمایان و دیگر نهادها اقدام کرد. یکی از شوراهایی که تشکیل آن برمبنای فصل 10 از قانون کار است، شورای عالی اسلامی نام دارد که نقش مهمی در تامین حقوق کار از طرف کارفرما و کارگر دارد. اگر بخواهیم در پاسخ به سوال بالا، تعریفی از شورای عالی اسلامی کار ارائه کنیم، می توان به ماده 167 قانون کار رجوع کرد که می گوید:
- شورای عالی کار در یکی از مهم ترین مراکز دولتی یعنی وزارت کار و امور اجتماعی تشکیل می شود. وظیفه این شورا انجام تکالیف این قانون (قانون کار) و سایر مقرراتی است که برای آن تعیین می شود.
در این تعریف منظور از وظایف، ایجاد دستورالعمل هایی در ارتباط با سیاست های کاری و شغلی دانست که باید مطابق با قانون کار و دیگر قوانین حقوقی باشند. افرادی که اعضای این شورا را خواهند بود شامل 9 نفر می باشند. همه این افراد به جز وزیر کار، دارای 2 سال دوره زمانی برای خدمت هستند.
اعضای شورای کار چه کسانی هستند؟
اعضای شورای کار عبارتند از:
- وزیر کار و امور اجتماعی. این فرد به عنوان رییس شورا فعالیت می کند.
- 2 نفر که به عنوان افراد مطلع از مسائل اجتماعی و اقتصادی حضور دارند. این افراد به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی و نیز تصویب هیئت وزیران مشخص می شود. همچنین 1 نفر از آنها از اعضای شورای عالی صنایع خواهند بود.
- 3 نفر که به عنوان نمایندگان کارفرمایان حضور خواهند داشت. 1 نفر از آنها از بخش کشاورزی خواهد بود. این افراد به انتخاب کارفرمایان تعیین می شوند.
- 3 نفر که به عنوان نمایندگان کارگران حضور خواهند داشت. 1 نفر از آنها از بخش کشاورزی خواهد بود و آنها توسط کانون عالی شوراهای کار مشخص می شوند.
این افراد در مورد حقوق، بیمه کارکنان و مالیات و همچنین مزایای قانونی کارکنان و نیز سایر تکالیف از جمله تعیین حداقل دستمزد کارگران تصمیم گیری می کنند.
شرح وظایف شورای عالی و اسلامی کار چیست؟
در حالت کلی و با توجه به ماده 1 قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار، هدف کلی از انجام وظایف و تشکیل این شورای عالی اسلامی کار، همکاری متقابل کارگران و کارفرمایان در تهیه برنامه ها است. از جمله وظایف این شورا می توان گفت:
- وظایف در خصوص مدیریت: همکاری با مدیریت در ایجاد برنامه ها و گسترش امور رفاهی کارکنان، بهبود کیفیت محصولات، تدوین آیین نامه انضباطی کارگاه و تشویقات، بررسی و شناخت کمبود های واحد و ارائه اطلاعات به مدیر، اعلام نظر مشورتی در مورد تنظیم ساعت کار و استراحت.
- وظایف در خصوص کارکنان: انجام وظایف تعریف شده در قانون انجمن های صنفی و نمایندگان کارگری، انجام وظایف در خصوص استیفای حقوق و خواسته های مشروع کارگران، تامین رفاه کارگران و دیگر تشکل های کارگری، همکاری با انجمن اسلامی و بیشتر کردن آگاهی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کارکنان، بهبود شرایط کار کارگران در حوزه های مختلف از جمله حقوقی، اداری و مسائل اجتماعی.
شما کاربران می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به موضوعات حسابرسی و حسابداری، قوانین و حقوق کار، مالیات و بیمه از مقالات مربی حسابداری استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید