آشنایی با فاکتور ابطالی در سامانه مودیان
فاکتور ابطالی در سامانه مودیان یکی از انواع فاکتورهایی است که مودیان باید در هنگامی که می خواهند یک صورتحساب را حذف کنند، آن را صادر نمایند. توجه کنید که مانند گذشته، دیگر اصلاح یا حذف یک صورتحساب در همان نسخه انجام نمی شود، بلکه باید صورتحساب جدیدی تعریف شده و اصلاحات یا ابطال صورتحساب مرجع در آن انجام شود. این صورتحساب جدید به طور کامل جایگزین قبلی خواهد شد.
فاکتور ابطالی در سامانه مودیان چیست؟
پس از آنکه سامانه مودیان شکل گرفت، شاهد تغییرات بسیاری بودیم. از الکترونیکی کردن اظهارنامه ها گرفته تا تشکیل پرونده آنلاین و ثبت صورتحساب ها. در آینده نیز برنامه های مختلفی در این بخش وجود دارند.
یکی از موضوعات جدید، صدور فاکتور ابطالی در سامانه مودیان است که همانند فاکتور اصلاحی برای بسیاری از مودیان مالیات دارای ابهامات بسیاری می باشد. شما می توانید علاوه بر اصلاح، نسبت به ابطال صورتحساب ها نیز اقدام کنید.
صورتحساب ابطالی راه حلی جایگزین برای حذف فاکتورهایی است که به هر دلیلی مثلا درج اشتباه یا ثبت نادرست برای طرف های دیگر در نظر گرفته شده است. در این حالت می بایست یک صورتحساب جدید را در نرم افزار خود ایجاد نمایید و سپس گزینه “ابطال” را برای نوع صورتحساب تعریف کنید. حال باید شماره منحصر به فرد مالیاتی برای صورتحساب مرجعی که مدنظر دارید را برای آن تعریف کرده و این صورتحساب را به سامانه مودیان ارسال کنید.
روش دیگر صدور فاکتور ابطالی در سامانه مودیان از طریق شرکت های واسطه است. در این حالت می توانید صورتحساب از نوع ابطالی را برای فاکتور مرجع صادر کنید.
صدور فاکتور ابطالی در سامانه مودیان از طریق نرم افزارهای حسابداری قابل انجام است. معمولا اشتباه کردن در درج شماره اقتصادی، شناسه کالا یا خدمات و نیز تاریخ صدور صورتحساب از جمله علل اصلی هستند که منجر به ابطال یا اصلاح صورتحساب خواهند شد.
نکات مهم پیرامون فاکتور ابطالی در سامانه
برای آنکه این موضوع را به طور کامل متوجه شوید، لازم است یکسری نکات دیگر را نیز پیرامون این موضوع بیان کنیم که به شرح زیر هستند:
- توجه نمایید که پس از صدور صورتحساب ابطالی، دیگر نمی توانید نسبت به برگشت و عدم ابطال صورتحساب اقدام کنید.
- تاریخ ابطال فاکتور در سامانه مودیان همان روزی است که مودی فاکتور خود را باطل کرده است.
- با صدور فاکتور ابطالی یا برگشت از فروش، فاکتور اصلی به طور کامل جایگزین می شود.
- مهم است که برای حسابرسی دقیق اسناد مالی خود، نسبت به صدور دقیق صورتحساب های بعدی اقدام کنید.
- زمانی که نسبت به ابطال صورتحسابی اقدام کنید، دیگر نمی توانید برای اصلاح آن اقدام کنید.
- زمانی که معامله بر اساس اسناد و مدارک محقق نشده احراز گردد، فروشنده می بایست برای صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی اقدام کند.
توجه کنید که از صورتحساب های ابطالی نباید در پرونده تجاری و مالیاتی خود استفاده کنید. اگر شما کاربران به مسائل تامین اجتماعی، کار با سامانه مودیان و استانداردهای حسابداری علاقمند هستید، پیشنهاد می کنیم مقالات مربی حسابداری را نیز دنبال کنید.
دیدگاهتان را بنویسید