آشنایی با فاکتور اصلاحی در سامانه مودیان
فاکتور اصلاحی در سامانه مودیان یکی از قابلیت های جدیدی است که این سامانه برای اصلاح صورتحساب های مرجع فراهم کرده است. شما می توانید اکنون نسبت به صدور صورتحساب ابطالی یا اصلاحی برای فاکتور اصلی اقدام کنید. با این حال انجام این کار یک سری شرایط دارد که در ادامه این مطلب می خواهیم به بررسی آن بپردازیم.
فاکتور اصلاحی در سامانه مودیان چیست؟
یکی از فیچرهای جدیدی که به سامانه مودیان اضافه شده است، پس از آنکه صورتحساب های الکترونیک باید در آن ثبت شوند، انتشار فاکتور اصلاح است. بنابر آنچه تاکنون مرسوم بود، فاکتورهای فروش نادرست ابطال می شدند و امکان اصلاح وجود نداشت.
اکنون فاکتورهایی که لازم باشد تا برخی اطلاعات کالا یا خدمات، تعداد آنها و غیره اصلاح شوند، در قالب صدور فاکتور اصلاحی انجام می گردند. به این نکته توجه کنید که اطلاعات اصلاحی نباید شامل 2 مورد زیر باشد:
- اطلاعات اصلی خریدار: که شامل شناسه ملی، کد اقتصادی، کد ملی، کد فراگیر اتباع و شناسه مشارکت مدنی است.
- اطلاعات اصلی خرید کالا یا خدمات: در این حالت می توان به شناسه کالا یا خدمات اشاره کرد.
2 مورد از اقدامات بالا تنها در صورتی انجام می شوند که نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی اقدام نموده و در صورت حساب های جدید آن را مجددا صادر کنید.
در این حالت صادر کننده صورتحساب باید مطابق با آخرین سریال صورتحساب الکترونیکی که وجود دارد، صورتحساب جدیدی که همان فاکتور اصلاحی در سامانه مودیان است را با شماره منحصر به فرد مالیاتی فرد در صورتحساب مرجع صادر نماید. سپس آن را به سامانه مودیان ارسال کند.
آشنایی با انواع صورتحساب ها و واکنش ها به آن مانند فاکتور اصلاحی در سامانه مودیان جزو موضوعات مهم در حسابرسی و حسابداری است. در ادامه نکات بیشتر راجع به این موضوع مالی بیان می کنیم.
نکات مربوط به فاکتور اصلاحی در سامانه کدامند؟
همچنین برای آنکه به صورت کامل تر با فاکتور اصلاحی در سامانه مودیان آشنا شوید، همچنین می توان به چند نکته پیرامون این موضوع نیز اشاره کرد که عبارتند از:
- ثبت صورتحساب های اصلاحی و ابطالی باید با درج شماره منحصر به فرد مالیاتی 22 رقمی که برای صورت حساب مرجع است، انجام گردد. در این حالت صورتحساب مرجع باطل خواهد شد.
- در صورتحساب اصلاحی باید همه اطلاعاتی که در صورتحساب مرجع ثبت شده به همراه اصلاحات آن ثبت شوند.
- زمانی که تایید صورتحساب اصلاحی توسط خریدار انجام گردد، صورتحساب الکترونیکی مرجع، ابطالی خواهد شد.
- زمانی که یک صورتحساب ابطالی گردد، دیگر قابل استفاده نخواهد بود.
- این نوع صورتحساب ها به عنوان اعتبار مالیاتی برای خریدار محاسبه نمی شوند و به همین خاطر می توان آنها را همانند صورتحساب های نوع دوم در نظر گرفت.
- در بین صورتحساب های اصلاحی، آخرین موردی که وضعیت آن تایید شده است، جایگزین صورتحساب مرجع خواهد شد.
- شما می توانید نسبت به صورتحساب اصلاحی نیز صورتحساب اصلاحی دیگری درج کنید. در این حالت چون صورتحساب مرجع خود به عنوان اصلاحی یا برگشت می باشد، باید وضعیت آن تایید شده، تایید سیستمی یا عدم نیاز به واکنش باشد.
شما کاربران می توانید برای مشاهده موضوعات بیشتر در حوزه مالیات و استانداردهای حسابداری، با مقالات مربی حسابداری همراه باشید. اگر علاقمند هستید نیز می توانید دوره آموزش مدیریت مالی برای مدیران غیر مالی را در صفحه آموزش حسابداری مشاهده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید