آشنایی با مفهوم لایحه نویسی مالیاتی
لایحه نویسی مالیاتی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که مودیان می بایست در زمان دفاع از اعتراض مالیاتی خود درنظر بگیرند. علاوه بر آنکه نگارش این لایحه باید به درستی انجام شود، مهم است که محتوای آن منطبق بر قوانین حقوقی و مالیاتی باشد. در ادامه با معرفی این سند، به بررسی ویژگی های لایحه نویسی مالیاتی حرفه ای می پردازیم.
منظور از لایحه مالیاتی چیست؟
همانطور که می دانید، سازمان امور مالیاتی متولی مالیات کسب و کارها در ایران است که وظیفه نظارت، حسابرسی و تعیین مقدار آنها را برعهده دارد. هرچند با وجود تغییرات قانونی در سال اخیر و ایجاد سامانه های الکترونیکی که می توانند در آینده منجر به حذف خطای انسانی ممیزین شوند، شاهد آن هستیم که کسبه به مالیات تعیین شده اعتراض دارند. در این حالت سازمان روش قانونی را درنظر گرفته است که این افراد می توانند برای اعلام اعتراض خود اقدام کنند.
لایحه دفاع مالیاتی، سندی است که مودیان می توانند به همراه اسناد خود برای دفاع و اعتراض به سازمان ارسال نمایند. از آنجایی که اظهارات شفاهی بدون ارائه سند برای اعتراض مالیاتی مورد قبول نیست، لازم است نسبت به تحریر دفاعیات خود اقدام کنید که در قالب لایحه مالیاتی به کارشناسان سازمان امور مالیاتی ارائه می شود. این اسناد با سربرگ شرکت و امضای مدیرعامل بوده و معمولا 1-2 صفحه هستند.
با توجه به مهم بودن این سند، موضوع لایحه نویسی مالیاتی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این موضوع صحبت کنیم.
آشنایی با مفهوم لایحه نویسی مالیاتی
حال می خواهیم به مفهوم لایحه نویسی مالیاتی بپردازیم. مودیان می توانند تا 45 روز بعد از تاریخ ابلاغ برگ مالیات، نسبت به ثبت اعتراض مالیات مقرر شده اقدام کنند. لایحه نویسی مالیاتی از این جهت که می تواند در بررسی درخواست شما توسط کارشناسان به شدت مهم باشد، موضوع با اهمیتی تلقی شده و لازم است برخی ویژگی های حقوقی و نگارشی در آن به خوبی رعایت شوند. از جمله می توان گفت:
ویژگی های لایحه نویسی مالیاتی حرفه ای
- استفاده از واژگان حقوقی و مالیاتی صحیح: یک مورد مهم که نشان از لایحه نویسی مالیاتی دقیق دارد، استفاده از واژه های مالیاتی صحیح است که باید در اولویت قرار گیرند. همچنین در این نوع اسناد باید قوانین استفاده شده به صورت مکتوب ذکر شوند.
- کوتاه و مفید بودن لایحه دفاع مالیاتی: همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، بهتر است این اسناد در حد 1- 2 صفحه نگارش شوند.
- استفاده از ادبیات نگارشی محترمانه و درست: در لایحه نویسی علاوه بر رعایت ادبیات رسمی و مودبانه، هیچ واژه توهین آمیزی به کار گرفته نشود.
- پیوست کامل مدارک: همچنین باید کلیه اسناد و مدارک حسابداری به همراه لایحه دفاعی ارائه گردند.
رعایت این موارد برای رسیدگی درخواست شما توسط مراجع حل اختلاف منجر می شود تا از اتلاف وقت و ابهام جلوگیری شود. همچنین مهم است که مودیان برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق خود، بر فرآیند اعتراض و نگارش لایحه های دفاعی آگاهی کامل داشته باشند. در غیر اینصورت بهتر است از وکلای مالیاتی کمک گرفته شود. شما کاربران می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در موضوعات مالیات، تامین اجتماعی و مدیریت مالی مقالات مربی حسابداری را دنبال کنید.
همچنین درصورتی که نیاز به خدمات مالی و حسابداری دارید، حسابگاه، سایت دیگر مجموعه ما در خدمت شماست.
دیدگاهتان را بنویسید