منظور از مالیات انحلال چیست؟
مالیات انحلال یکی از انواع تکالیفی است که شرکت در مرحله منحل شدن باید آن را انجام دهد. این وظیفه برعهده شرکت و نیز مدیر تصفیه است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی این نوع هزینه بپردازیم و با برخی از قوانین و نکات آن بیشتر آشنا شویم.
آشنایی با مالیات انحلال
ورشکست شدن یکی از معضلاتی است که بسیاری از شرکتها ممکن است به آن دچار شوند. آیا پیش آمدن چنین وضعیتی منجر به مالیات هم میشود؟ بله، تکالیف مالیاتی همچنان در این حالت نیز وجود دارد. در واقع اگر به ماده 198 قانون مالیات مستقیم مراجعه کنیم، میتوان فهمید که شرکتهای منحل شده باید مالیاتشان را از طریق مدیران تصفیه پرداخت کنند. این مالیات همان مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و نیز دیگر مدلهای آن یعنی مالیات بر ارزش افزوده است.
نکته: توجه کنید که پرداخت مالیاتهای مذکور هم از شرکت و نیز مدیر تصفیه توسط سازمان امور مالیاتی بازخواست میشود.
ما در مقالهای به وظایف مدیر تصفیه پرداختیم که یکی از بخشهای مهم کار او، فروش داراییها و پرداخت بدهیها بود. در این قسمت مالیات هم اضافه میشود. البته توجه داشته باشید که:
- درآمدهایی که شرکت انحلالی در دوران تصفیه بدست میآورد، با شرط اینکه برای کسب سود نباشد، شامل مالیات نمیشود. مثلا زمانی که فروش دارایی یا تقسیم سرمایه صورت میگیرد و بدهیها پرداخت میشوند، این موارد شامل مالیات نمیشوند.
نحوه محاسبه مالیات انحلال
ممکن است در رابطه با محاسبه مالیات انحلال این پرسش برای شما هم پیش آید که این نوع هزینهها چگونه حساب و کتاب میشوند. در پاسخ باید به قانون محاسبه مالیات یعنی ماده 115 مراجعه کرد که با توجه به آن ماده میتوان گفت:
- 25 ضرب در ارزش دارایی که شرکت دارد منهای بدهی و سرمایه پرداخت شده و موارد دیگر که میتوانند شامل اندوخته و مانده سودهایی باشد که مالیات آنها پرداخت شدهاند.
حال که به صورت اجمالی با این نوع مالیات آشنا شدیم، با ما همراه باشید تا به برخی نکات و قوانین مرتبط حسابداری و حسابرسی راجع به این مالیات بپردازیم.
قوانین و نکات مرتبط
در رابطه با برخی از قوانین مرتبط به مالیات انحلال میتوان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:
- در دورهای که به انحلال شرکت منجر میشود، لازم است اظهارنامه موضوع ماده 114 و نیز ماده 116 قانون مالیاتهای مستقیم رد شوند.
- در صورتی که قوانین مربوطه و ارسال این فرمهای مالیاتی انجام نشوند، جریمههای فرار مالیاتی و غیره به هزینههای شرکت افزوده میشوند.
- انحلال شرکت میتواند به مدلهای مختلفی انجام شود که شامل انحلال قهری، به تبعیت از تصمیم مجمع عمومی و نیز با حکم قضایی است.
- توجه کنید که ورشکستگی با انحلال فرق دارد. ورشکستگی لزوما به معنای پایان وضعیت کاری شرکت نیست.
- مدت زمان ارسال اظهارنامه انحلال تا 6 ماه پس از ثبت این موضوع میباشد. همچنین باید یک اظهارنامه قبل از تصمیم مجمع فوق العاده برای این کار نیز تکمیل گردد.
اگر به مسائل تامین اجتماعی، مدیریت مالی و غیره علاقمند هستید، مطالب مرتبط بسیاری در بخش بلاگ مربی حسابداری قرار دارند. پیشنهاد میکنیم سری به آنها بزنید. در صورتی که نیاز به آموزش حسابداری دارید، از صفحه آموزش های حسابداری دیدن فرمایید.
دیدگاهتان را بنویسید