آموزش مراحل ثبت نام در نظام جامع مالیاتی و ثبت نام ارزش افزوده
مراحل ثبت نام در نظام جامع مالیاتی و نیز مراحل ثبت نام در ارزش افزوده به عنوان یک شخصیت حقیقی را در این مقاله برای شما آموزش میدهیم. منظور از نظام جامع مالیاتی، همان سامانه مودیان است که برای اخذ کد مالیاتی ساخته شده است. تمام افراد صاحب درآمد در ایران میبایست در آن ثبت نام کرده و مالیات خود را از طریق آن ارائه کنند.
مراحل ثبت نام در نظام جامع مالیاتی چیست؟
مراحل ثبت نام در نظام جامع مالیاتی که به تعبیر دیگر دریافت کد مالیاتی و ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی است، شامل 4 گام اصلی میباشد. این گامها شامل “پیش ثبت نام الکترونیکی”، “ثبت نام الکترونیکی”، “راستی آزمایی اطلاعات” و نیز “مرحله نهایی” است. برای ثبت نام الکترونیکی نظام مالیاتی بدون توضیحات مقدماتی به بررسی روند انجام چنین کاری میپردازیم که به شرح زیر میباشد:
- مرحله اول: در ابتدا لازم است مودیان به صفحه پیش ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه نمایند. حال با وارد کردن کلمه امنیتی، نوع مودی را انتخاب کنند. سپس یکی از کدهای ملی، کد فراگیر (اتباع خارجی) یا شناسه ملی (اشخاص حقوقی) را متناسب با آن وارد نموده و گزینه “ورود به ثبت نام” را انتخاب نمایند. نکته: از شماره موبایلی که به نام شما است استفاده کنید.
- مرحله دوم: حال لازم است پیش ثبت نام انجام شود. در این بخش، بر روی گزینه “پیش ثبت نام جدید” کلیک کنید.
- مرحله سوم: حال در صفحه جدید، به قسمت سمت چپ مراجعه کرده و اطلاعات خود را وارد کنید. در صورتی که تنها شما صاحب کسبوکارتان هستید، گزینه “انفرادی” را در فیلد نوع ثبت نام انتخاب کنید.
- مرحله چهارم: حال کدی که به شماره موبایل شما ارسال میشود را وارد کنید و گزینه “ثبت کد فعالسازی و ادامه” را بزنید.
- مرحله پنجم: مشخصات دقیق خود را وارد کرده و گزینه “استعلام اطلاعات و ادامه” را بزنید.
رفع نواقص در مراحل ثبت نام در نظام جامع مالیاتی
- مرحله ششم: در قسمت بعدی، میبایست برای رفع نواقص اطلاعات خود اقدام کنید. در این راستا، مواردی که با خط قرمز در پنل کاربری شما نمایش داده میشوند را مشاهده و آنها را برطرف کنید. در نهایت با اتمام ثبت اطلاعات، بر روی گزینه “ثبت نهایی اطلاعات” کلیک کنید.
- مرحله هفتم: پس از تکمیل اطلاعات، در صورت صحیح بودن آنها، یک پیامک حاوی نام کاربری و رمز عبور ارائه میشود. حال باید برای مرحله ثبت نام اقدام کنید که در این صورت، به لینک ذکر شده در پیامک مراجعه کرده (tax.gov.ir) وارد شوید.
- مرحله هشتم: اطلاعات خواسته شده در ستون سمت چپ در پنل کاربری خود را مطالعه و آنها را اصلاح کنید. در این بخش، لازم است مشمول بودن خود در ارزش افزوده را نیز تعیین نمایید. سپس گزینه “درخواست ابلاغ الکترونیک” را از منوی سمت راست انتخاب کنید.
- مرحله نهم: با تایید اطلاعات در صفحه جدید، گزینه “تایید اطلاعات و درخواست” را انتخاب کنید. حال به صفحه اصلی داشبورد خود رفته و از ستون سمت چپ، با مشاهده پیام سبز مبنی بر تکمیل بودن اطلاعات، تایید نهایی را بزنید.
- مرحله دهم: مراحل ثبت نام الکترونیکی مودیان حقیقی تمام است و باید منتظر تایید اطلاعات باقی بمانید.
مراحل ثبت نام در ارزش افزوده
برای آنکه مودیان بتوانند اقدام به ثبت نام در ارزش افزوده نمایند، لازم است ابتدا با انجام مراحل ثبت نام در نظام جامع مالیاتی، تشکیل پرونده دهند.
- مرحله اول: تا مرحله هفتم در آموزش بخش قبل را انجام داده و سپس اقدام به رفع نواقص کنید. بر روی گزینه “لطفا وضعیت مشمولیت ارزش افزوده خود را تعیین نمایید” را انتخاب کنید. اگر چنین گزینهای را مشاهده نمیکنید، از بخش منوی سمت راست، گزینه “تعیین مشمولیت ارزش افزوده” را کلیک کنید.
- مرحله دوم: در صفحه جدید، با توجه به کسبوکار خود، یک گزینه را انتخاب کنید و در صورتی که مشمول هستید و اقدامی نکردهاید، گزینه “من مشمول ارزش افزوده میباشم و نیاز به ثبت نام جدید در سیستم ارزش افزوده دارم” کلیک کنید.
نکته: در صورتی که قبلا اقدام کردهاید، در صفحه جدید باید شناسه ثبت نام ارزش افزوده خود را وارد کنید.
- مرحله سوم: در صورتی که اطلاعات صحیح باشند و نیاز به مراجعه حضوری نباشد، ثبت نام به صورت سیستمی در سامانه ارزش افزوده نیز انجام خواهد شد. شما میتوانید با ورود به سایت evat.ir نسبت به انجام اقداماتی همچون ثبت نام، تسلیم اظهارنامه و ثبت چک و غیره اقدام کنید.
دیدگاهتان را بنویسید