وظایف مدیر تصفیه چیست؟ + نقش آن
وظایف مدیر تصفیه چیست؟ آیا تا به حال با مدیر تصفیه آشنا شدهاید؟ یکی از نقشهای مهم به خصوص در دوره انحلال شرکت، مدیر تصفیه است که در اساسنامه یا توسط مجمع هیئت مدیران تعیین میشود. در ادامه با ما مقالات مرتبط به حسابداری و امور مالیاتی شرکتها همراه باشید تا به بررسی جایگاه آن و وظایفی که دارد بپردازیم.
نقش مدیر تصفیه چیست؟
مدیران تصفیه نقوشی هستند که بعد از انحلال شرکتها ایجاد میشوند. شما میتوانید آنها را در اساسنامه شرکت تعریف کرده و این دسته از افراد با نظرات یک ناظر فعالیتهای خود برای پیگیری روند انحلال شرکت را انجام میدهند.
تصفیه در اینجا معنی صاف کردن و پرداخت بدهیها را میدهد. در این حالت دیونهای شرکت پرداخت و مطالبات آن دریافت میشوند. مدیران تصفیه به عنوان نمایندگان شرکت تلقی شده و معمولا در حالت پیش فرض، مدیر یا مدیران شرکت هستند. مگر اینکه اساسنامه شرکت و یا اکثریت مجمع عمومی شرکت، فرد دیگری را مقرر نماید.
همچنین روند استعفای این فرد نیز در مجمع عادی صاحبان سهام شرکت انجام شده و باید در آنجا استعفای خود را ارائه و جانشین را انتخاب نماید.
نکته: تا زمانی که جانشین مدیر تصفیه اعلام نگردد و نیز تغییرات در آگهی ثبت نشوند، استعفای مدیر تصفیه باطل خواهد بود.
بدیهی است با توجه به اقداماتی که در دوره انحلال شرکت انجام میگردند، مدیر تصفیه باید فردی مورد اعتماد باشد. بنابر ماده 206، در زمان انحلال شرکت، در تمامی قسمتها نام آن به صورت “در حال تصفیه” خواهد بود و نام مدیران تصفیه نیز در آگهی قید میشوند.
شما میتوانید برخی از قوانین مربوط به اینکه وظایف مدیر تصفیه چیست؟ و روند تصفیه شرکت چگونه است را در مواد 206 – 231 بیابید.
وظایف مدیر تصفیه چیست؟
حال ممکن است این پرسش برای شما پیش آید که بدانید وظایف مدیر تصفیه چیست؟ در این حالت میتوان به چند مورد زیر اشاره نمود که عبارتند از:
- وصول کردن مطالبات شرکت
در این بخش مطالبات مختلفی که میتوانند در شرکا، طرفین معامله، شرکتهای دیگر و غیره مانده باشند اخذ می شوند. توجه کنید که مدیر تصفیه باید با داشتن مدرک نسبت به وصول آنها اقدام کرده، حتی اگر نیاز به طرح دعوی در دادگاه داشته باشد.
- پرداختن دیون یا بدهیهای شرکت
در این بخش، مدیران تصفیه تلاش میکند با رعایت حق تقدم، پرداختهای بدهیها را انجام دهد. منظور آن است که ابتدا باید طلبهایی که وثیقه گذاشته شده را تصفیه کند.
زمانی که این روند آغاز میشود، مدیر تصفیه به طرفهای دیگر اطلاع رسانی میکند تا با مراجعه به آدرس آن، حداکثر تا 6 ماه برای دریافت بدهیهایشان اقدام کنند. برای آنکه اطلاع رسانی کامل انجام شده باشد، باید در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار نیز 3 بار در فاصلههای 1 ماه اعلام گردد.
- نقد کردن داراییها
یکی دیگر از مواردی که برای مدیریت مالی انجام میگردد که باید در پاسخ به اینکه وظایف مدیر تصفیه چیست؟ هم عنوان نمود عبارت است از نقد نمودن داراییها. در این حالت تبدیل کردن به وجه نقد از طریق داراییهای منقول و غیر منقول صورت میگیرد. پس از آنکه فهرست داراییهای شرکت مشخص شد، مزایده صورت گرفته و نقد کردن داراییهای شرکت میتواند بدون تشریفات نیز انجام گردد.
اگر شما کاربران به مقالات با موضوعات حسابرسی، مالیات یا تامین اجتماعی و قوانین کار علاقمند هستید، حتما مقالات مربی حسابداری را از دست ندهید.
دیدگاهتان را بنویسید