آموزش سامانه مودیان
آموزش سامانه مودیان و یادگیری مفاهیم و پلتفرم جدیدی که اکنون مبنای فعالیت های مالیاتی کسب و کارها است، یک نیاز مهم به شمار می آید. در ادامه این مقاله می خواهیم به صورت خلاصه به آموزش و راهنمای سامانه مودیان بپردازیم و پرسش های متداولی که شما کاربران در این زمینه دارید را پاسخ خواهیم داد.
سامانه مودیان چیست؟
آموزش سامانه مودیان یکی از نیازهای جدید صاحبان کسب و کارها و کارشناسان امور مالیاتی است تا بتوانند از طریق آن اقدام به ثبت صورتحساب مالیاتی و انجام تکالیف مالیاتی خود اقدام کنند. این سامانه، یک پلتفرم در سطح کشوری بوده و کلیه ارتباطات میان سازمان امور مالیاتی با مودیان در آن انجام خواهد شد. بسترسازی قانونی برای ایجاد چنین پلتفرمی از مهرماه سال 1398 شروع شده است. توجه کنید که هدف این قانون از ایجاد چنین پلتفرمی، اضافه کردن مالیات نیست. بلکه برای ساماندهی روابط میان سازمان و تکالیف مودیان تعریف شده است.
نکته مهمی که در آموزش سامانه مالیاتی وجود دارد، اختصاص یک کارپوشه برای هر مودی است تا بتواند از طریق این پنل کاربری، تکالیف خود را در این پلتفرم انجام دهد. تکالیفی که از طریق این درگاه آنلاین قابل انجام است شامل موارد زیر می باشند:
• ارسال اظهارنامه مالیاتی،
• ارسال مالیات حقوق،
• صدور صورتحساب الکترونیکی،
• درخواست مفاصا حساب مالیاتی.
همچنین با راه اندازی چنین سامانه ای، دیگر نیازی به ارسال جداگانه مالیات ارزش افزوده نیست. چراکه کلیه خرید و فروش ها و گردش های مالی پایانه های شما در آن ثبت شده و طی هر فصل میزان ارزش افزوده آن به طور خودکار تعیین می شود تا پرداخت گردد.
آموزش سامانه مودیان
در این بخش از آموزش سامانه مودیان، برای افرادی که با این پلتفرم آشنایی ندارند می توان به یکسری نکات زیر اشاره کرد که به شرح زیر می باشند:
• آموزش کارپوشه مالیاتی: برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی، کافیست به این لینک (سایت سامانه مودیان) مراجعه کرده و مراحل این کار را انجام دهید. مراحلی که برای انجام این کار و ایجاد کارپوشه مالیاتی وجود دارند، شامل 8 مرحله می باشند که عبارتند از: ورود به قسمت پیش ثبت نام، تایید شماره تلفن، ثبت اطلاعات شخصی، ثبت اطلاعات شرکا، تایید اطلاعات مودی، ارسال اطلاعات کاربری ثبت نام، ورود و ثبت اطلاعات و تایید نهایی توسط مودی.
• معرفی انواع صورتحساب در سامانه مودیان: به طور کلی، 3 نوع صورتحساب در این سامانه تعریف شده است. در مدل اول، کلیه اطلاعات حقیقی و حقوقی طرفین به همراه مشخصات کالا یا خدمات ثبت می شود. در مدل دوم، اطلاعات خریدار ثبت نشده و دو مورد دیگر ذکر می شوند. همچنین مدل سوم، رسید صادر شده از دستگاه های کارتخوان و درگاه پرداخت است که شامل اطلاعات فروشنده، تاریخ، شماره پیگیری و نیز زمان پرداخت است.
اجرای این طرح به تازگی آغاز شده است. به همین خاطر، سوالات بسیاری پیرامون آن وجود دارند که سعی می کنیم در مقالات آتی راجع به آن توضیحات بیشتری ارائه کنیم. توجه کنید که زمان بندی ثبت نام مودیان در این سامانه و الزام به صدور صورتحساب از تاریخ 1 آبان سال 1401 شروع شده است. این طرح تا 1 دی ماه سال 1402 به ترتیب فراخوان ها پیش می رود و مودیان باید در بازه زمانی اعلام شده در این سامانه ثبت نام کرده و اقدام به ثبت صورتحساب های الکترونیکی خود نمایند.
پرسش و پاسخ های متداول
در انتهای این مقاله همانطور که ذکر کردیم، به برخی از سوالات مرتبط با آموزش سامانه مودیان می پردازیم که عبارتند از:
• آیا سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی یکی هستند؟
خیر؛ به این نکته توجه کنید که پایانه فروشگاهی با سامانه مودیان فرق دارند. پایانه های فروشگاهی، دستگاه ها و یا نرم افزارهایی هستند که قابلیت اتصال به درگاه پرداخت و سامانه مودیان را داشته و نیز اقدام به صدور صورتحساب می کنند. از سوی دیگر، سامانه مودیان یک پلتفرم ملی است. در این سامانه با تشکیل یک پنل کاربری و ثبت اطلاعات هر مودی، کلیه تکالیف مالیاتی و خرید و فروش های وی در آن ثبت خواهند شد. بنابراین موضوع آموزش پایانه های فروشگاهی از سامانه امور مالیاتی جداگانه می باشد.
• منظور از حافظه مالیاتی چیست؟
سخت افزاری است که از طریق آن، می توان صورتحساب ها و اطلاعات را از پایانه فروشگاهی گرفته و آن را به سامانه مودیان منتقل کرد.
• منظور از صورتحساب الکترونیکی چیست؟
ثبت صورتحساب الکترونیک در آموزش سامانه مودیان بسیار مهم است. در گذشته، صورتحساب های ارائه شده از طریق صدور فاکتورهای کاغذی به مشتریان انجام می شدند. پس از تشکیل سامانه مودیان، لازم است اطلاعات خریدار و فروشنده به صورت الکترونیکی در سامانه ثبت شده و صادر شود. این صورتحساب ها هرکدام دارای یک شناسه یکتا هستند. این اطلاعات هم به سامانه مالیاتی فروشنده و هم خریدار منتقل خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید