رد کردن بیمه کارکنان همراه با عکس سیستم
رد کردن بیمه کارکنان و کارگران و پرداخت آن، یکی از وظایف قانونی کارفرمایان است که می بایست به صورت ماهیانه (تا پایان ماه بعد) انجام گردد. با توجه به الکترونیکی شدن خدمات سازمان تامین اجتماعی از اواخر سال 1400 به بعد در این بخش، کارفرمایان می بایست از طریق سامانه samt.tamin.ir اقدام به ارسال لیست بیمه کارکنان خود نمایند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع و آموزش تصویری رد کردن بیمه کارکنان بپردازیم.
منظور از رد کردن بیمه کارکنان چیست؟
از وظایف کارفرمایان در مقابل کارگران و کارمندانی که در یک شرکت یا سازمان فعالیت می کنند، می بایست به بیمه کردن کارمندان و رد کردن بیمه تامین اجتماعی آنها اشاره نمود. این وظیفه، مطابق با اصل 148 قانون کار می باشد که در آن، همه کارفرمایان موظف هستند تا حداکثر 15 روز، اقدام به بیمه کردن پرسنل خود نمایند. برای بیمه این افراد، حق بیمه ای تعیین شده است که مقدار آن به میزان 30 درصد از حقوق کارمندان می باشد. بدین منظور، 7 درصد توسط کارمند یا کارگر پرداخت شده و در حدود 23 درصد باید توسط کارفرما ارائه شود.
پروسه رد کردن بیمه کارکنان با مراجعه کارفرما به یک شعبه تامین اجتماعی آغاز شده و لازم است کد کارگاهی برای وی اخذ گردد. این روند از انتهای سال 1400 به بعد به صورت آنلاین در سامانه es.tamin.ir با ثبت نام غیر حضوری انجام می شود. پس از آنکه یک کارشناس به محل کار اعزام شد و با تایید وی، کد کارگاهی ارائه شده و کارفرما می تواند با ورود به سامانه مربوطه، اقدام به رد کردن بیمه کارکنان نماید. همچنین برای همه کارمندان و کارگران، یک کد بیمه تخصیص داده می شود که شماره بیمه آن برای شرکت ها یکسان است اما کد کارگاهی متفاوت خواهد بود. حال در ادامه با ما همراه باشید تا به نحوه رد کردن بیمه کارکنان بپردازیم.
نحوه رد کردن بیمه کارکنان چگونه است؟
در روند رد کردن بیمه کارکنان، پس از آنکه اقدام به ثبت نام غیر حضوری در سامانه es.tamin.ir کردید، یک نام کاربری و رمز عبور را دریافت نمایید. حال برای رد کردن بیمه کارکنان، مراحل زیر را طی کنید:
- به سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی به نشانی tamin.ir یا eservices.tamin.irمراجعه کنید و با کد کاربری و رمز عبور وارد شوید. در سامانه مربوطه و در صفحه اصلی، بر روی گزینه “ارسال لیست” کلیک کنید.
- حال لازم است به منوی “کارفرمایان” مراجعه کرده و گزینه “لیست حق بیمه” را انتخاب نمایید. حال بر روی گزینه “ارسال لیست حق بیمه” کلیک کنید.
در صورتی که نمی توانید اقدام به رد کردن بیمه کارکنان و ارسال لیست بیمه کنید، لازم است در منوی “کارفرمایان”، گزینه “درخواست استفاده از خدمات غیر حضوری” (برای افراد حقیقی) و “تکمیل اطلاعات کارفرمایی اشخاص حقوقی” (برای افراد حقوقی) را بزنید. پس از این کار، اجازه ارسال لیست بیمه برای شما داده می شود.
- حال در سامانه پیش رو، به حساب شخصی خود وارد شوید. برای ورود کارفرمایان ایرانی، کدملی و برای اتباع خارجی، کد فیدا یا کد فراگیر شخص تبعه خارجی استفاده می شود.
- حال لازم است اقدام به بارگذاری 2 فایل “اطلاعات ماهیانه کارگاه” و فایل “اطلاعات بیمه شدگان” کنید. شما می توانید نمونه لیست بیمه کارکنان خود را از نرم افزار ListDisk خروجی گرفته و آن را در سایت آپلود کنید.
- سپس بر روی گزینه “ثبت لیست حق بیمه” کلیک کرده و اقدام به بارگذاری فایل های مربوط به کارگاه و کارگران در این بخش نمایید.
پرسش های متداول
برخی از پرسش های متداولی که کاربران راجع به ارسال بیمه کارکنان دارند، عبارتند از:
- نحوه ثبت نام کارفرمایان در سامانه تامین اجتماعی برای ارسال بیمه کارکنان چگونه است؟
کسانی که کارفرما (حقیقی) و یا مدیرعامل (در اشخاص حقوقی) هستند، می بایست برای ثبت نام در سامانه eservices.tamin.ir (تامین اجتماعی) اقدام کنند. این کار با ثبت اطلاعات، شماره تلفن (که به نام فرد است)، تایید ایمیل و شماره تلفن و تایید دو مجوز در این سامانه به صورت آنلاین انجام می شود.
- اضافه کردن نفر به لیست بیمه چگونه انجام می شود؟
برای اضافه کردن نفر (پرسنل)، می بایست پس از ورود به سامانه مربوطه، در منو سایت روی گزینه “کارفرمایان” و “خدمات کارفرمایان” رفته و بخش “کارگاه های کارفرما” را انتخاب کنید. حال می بایست با انتخاب کارگاه موردنظر کارفرما، اقدام به ثبت فرد جدید با انتخاب گزینه “افزودن پرسنل جدید” نمایید. حال با ثبت اطلاعات، فرد به لیست کارمندان کارگاه اضافه شده و باید در ستون “عملیات”، گزینه “تایید” را بزنید.
- نحوه خروجی گرفتن از برنامه ListDisk چگونه است؟
نرم افزار لیست دیسک، یک برنامه از سازمان تامین اجتماعی است. بوسیله آن می توانید با وارد کردن کد کارگاه، نرخ حق بیمه نام و اطلاعات کارفرما و کارگاه، درج کامل اطلاعات حقوق و دستمزد کارکنان، شماره بیمه و غیره 2 فایل خروجی از آن دریافت کرده و آن را در سامانه بارگذاری کنید.
حالا که آموزش ارسال لیست بیمه را یادگرفتید بهتر است آموزش رد کردن لیست مالیات حقوق در سامانه مالیاتی را هم یاد بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید