مزایای قانونی کارکنان چیست؟ + بررسی انواع آن
مزایای قانونی کارکنان چیست؟ انواع آن کدام است؟ در این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی برخی از مزیت هایی که علاوه بر حقوق پایه برای کارمندان ارائه می شوند بپردازیم و با انواع آنها بیشتر آشنا شویم.
مزایای قانونی کارکنان چیست؟
مزایای قانونی، مجموعه ای از دستورالعمل ها و قوانینی هستند که معمولا از سوی قانون کار و تامین اجتماعی تنظیم می گردند. این قوانین به شما کمک می کنند تا بتوانید با پوشش دادن موارد الزامی، آیتم های دیگری را نیز برای تشویق و محاسبه عادلانه حقوق و دستمزد کارکنان درنظر بگیرید. معمولا کارشناسان منابع انسانی و مالی می بایست براساس یکسری دستورالعمل ها، مبنایی برای تعیین قیمت آنها درنظر بگیرند. این مزایا برای کارمندان در طول سال قابل اعطا است که می توند منظم یا غیرمنظم باشد.
مزایای قانونی کارکنان را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد که هر بخش انواع مختلفی دارد. در این خصوص لازم است بگوییم:
- حقوق و مزایای مادی: متداول ترین نوع از مزایای قانونی کارکنان، مدل مادی آنها است که در ادامه به بررسی کامل آنها می پردازیم. به عنوان مثال می توان به مرخصی ها، حق سنوات، مسکن و غیره اشاره کرد.
- حقوق و مزایای معنوی: مدل دیگری از انواع مزایای قانونی کارکنان وجود دارند که غالبا به صورت معنوی بوده و می تواند بسته به نوع شرکت و محل استخدام متفاوت باشد. مثلا افرادی که به عنوان کارمند دولت و واحد های اداری شناخته می شوند، از حق حمایت قضایی بهره مند هستند. در این حالت، از کارمندان به دلیل انجام وظایف و تکالیف محول شده از نظر حقوقی و کیفری دفاع می شود.
این نوع مزایا توسط کارفرمایان، دولت و نیز کارگران تصویب می گردد که معمولا در انتهای سال برای سال بعد صورت می گیرد.
انواع پرداخت به کارکنان کدامند؟
علاوه بر حقوق، مزایای قانونی کارکنان نیز مطابق با توضیحاتی که در بخش قبل بیان کردیم درنظر گرفته شده اند. اگر بخواهیم انواع آنها را برشمریم، می توان گفت:
- حقوق پایه: وجه نقدی است که به ازای هرماه فعالیت و به صورت مستمر اعطا می شود.
- فوق العاده: علاوه بر حقوق کارمندان، مزایایی نیز برای آنها درنظر گرفته می شود که شامل فوق العاده ایثارگری، سختی کار، شغل، مناطق کمتر توسعه یافته و بدی آب و هوا، کاردانی و عملکرد، فوق العاده ویژه، مدیریت و سرپرستی و جذب است.
- کمک هزینه ها: از دیگر مزایای مستخدمین می توان به کمک هزینه هایی اشاره کرد که معمولا با درنظر گرفتن یکسری شرایط پرداخت می شوند. به عنوان مثال می توان به کمک هزینه همسر و فرزندان، مسکن، بازنشستگی، از کارافتادگی ها و غیره اشاره کرد.
- عیدی: برخی از شرکت ها برای کارمندان خود هزینه هایی را به خاطر مناسبت ها پرداخت می کنند. این بخش از حقوق و دستمزد کارکنان بیشتر برای مستخدمان و کارکنان دولتی یا موسسات عمومی درنظر گرفته می شود. میزان عیدی می بایست توسط هیات وزیران تعیین گردد.
- سایر حقوق و مزایا: از دیگر مواردی که می توان در بخش انواع مزایای قانونی کارکنان بیان نمود، عبارتند از: هزینه سفر، فوق العاده ماموریت، هزینه ایاب و ذهاب، اضافه کاری، حق التدریس و غیره.
همچنین در بخش حقوق مزایای غیرمادی نیز می توان به مواردی همچون مرخصی، آموزش و نیز حق حمایت قضایی اشاره کرد.
دیدگاهتان را بنویسید